شات بلاست
Image

بلاستینگ ماشین

ماشین های پرتاب کننده ساینده که توسط بارش انواع ساینده پر انرژی  بر روی قطعه موجب تمیز کاری ،  پرداخت ، برش و  پینینگ یا هر نوع کار مکانیکی متعارف  گردند  را بلاستینگ ماشین( ساینده پاش ) می نامند .  پرتاب انواع ساینده بعهده پرتابگر های ( نازل و توربین ) نصب شده بر روی این ماشینها می باشد . اگر در ماشین ساینده غیر فلزی بکار رود سند بلاست (ایربلاست ) ، در صورت استفاده از ساینده فلزی (ساچمه ، گریت ، کات وایر و ...) ماشین شات بلاست و در حالی که آب در ماشین جریان داشته باشد ماشین را جت بلاست می نامند.

بطور کلی این ماشینها متشکل از اجزاء ذیل می باشند :

اتاق عملیات  ، سیستم پرتابگر (توربینی و سیال مانند هوا و آب ) ، سیستم بازیابی (جدا کننده مواد ساینده از ضایعات سبک و سنگین فلزی و غیر فلزی و مواد ساینده بی تاثیر )،  بالابر، سیستم پالایش غبار (داست کالکتور)

باید توجه داشت مکانیسم  کار و عناوین این ماشینها بر اساس قرار گرفتن  قطعات در معرض ساینده می باشد . دسته بندی ماشینها نیز براساس نحوه قرار گیری و عبور قطعه در اتاق یا کابین ماشین است ،در حالی که قطعات در هنگام عبور  توسط ساینده بمباران گردیده از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج گردند سیستم عبوری ، پیوسته یا کانتینیوس و در حالی که قطعات از محلی که وارد شده خارج گردند سیستم بسته اتلاق می گردد .

ماشینهای سیستم بسته براساس نوع قرار گیری قطعه در معرض بارش ساینده به انواع غلطان ، میز گردان ، آویزی ، اتاقی  و سیستم های پیوسته نیز  اغلب با عبور قطعه یا قطعات از داخل یک تونل عمل می کنند عناوین این ماشین ها براساس وسیله حمل قطعه به انواع آویزی ، میزی  ، چرخشی ، قفسی ، نقاله ای و .... می باشند . به این گروه ماشین های تلفیقی را نیز می توان اضافه نمود که مکانیزم عملیاتی به جهت افزایش راندمان در هر دو دسته قرار می گیرد که معروفترین آنها اسپینر می باشد . طراحی و ساخت این ماشین ها براساس  اهداف عملیات و ظرفیت درخواستی صورت می گیرد ، طبیعتا  گاه ممکن است برای یک منظور به دو یا چند دستگاه مناسب عملیات بلاستینگ باشد . در چنین مواردی ماشینی مناسب تر است که دارای الویت در هزینه کمتر ، کارائی چند گانه ، قیمت کمتر ، گارانتی ، وارانتی بهتر و قابلیت جذب اپراتور بهتر باشد . در اینجا بدلیل تمرکز بر ساینده های فلزی از پرداختن به  جت بلاست بدلیل تمرکز این مجموعه بر سیستم پاشش خشک و انواع ساچمه و گریت می پرهیزیم 

برای پرتاب ساینده های فلزی (ساچمه ، گریت و کات وایر ) در ماشینهای بلاستینگ یا ساچمه زن مانند ایر بلاست (سندبلاست ) و شات بلاست (ساچمه پاش) و حتی در شرایط خاص شات پینینگ به سوی قطعه  از ابزارهای خاصی استفاده می نمایند . تقسیم بندی کلی این ماشینها نیز براساس نحوه پرتاب ساینده می باشد . پرتابگر ها قلب ماشین آلات بلاستینگ هستند این ابزارها در طول حدود یکصد وپنجاه سال شکل گرفته و کامل شده است . ابتدا  گان و نازل ایر بلاست و به مرور گردونه یا توربین ها شکل گرفته و امروزه به مقدار زیادی پیشرفت نموده است . کلیه ماشینهای حاوی پرتابگر ساینده تحت عناوین مختلف تنخا براساس حجم و سرعت ورود و حروج طراحی و ساخته شده اند .به همین لحاظ جدای از ماشینها مورد بررسی قرار می گیرند هرچند خود ماشینی کوچک اما پیچیده بحساب می آیند .

شایان ذکر است که انواع ساینده فلزی در ایربلاست وشات بلاست قابل مصرف می باشند ؛ لیکن انتخاب اندازه ومشخصات ساینده به فاکتورهای قطعه (ضخامت آلودگی، ضخامت قطعه وسختی)، ماشین (سرعت، قطرعامل پاشش ساینده یعنی نازل و توربین) و هدف از عملیات وابسته است.

شات بلاست

شات بلاست ماشینی است که در مقیاس بالا برای تمیزکاری  صنعتی سطح فلزات (غیر فلزات با هدف اثرگذاری) طراحی و بکار گرفته می شود . این ماشین تمیز کاری را تحت مکانیزم  فضائی بسته و کاملا کنترل شده (جهت  بازیابی ساینده از مواد نامطلوب ) در چرخه یا سیکلی بسته ایجاد تا طی دفعات مکرر ساچمه و گریت بتوانند به سطح قطعات پاشیده تا ضربه لازم را ایجاد نمایند  ، با پرتاب ساچمه (ساینده فلزی) به  سوی  سطح ، قطعه تمیز می گردد  . این ماشینها علاوه بر تمیز گاری  با برخی تغییرات قابلیت ماشین کاری و شات پینینگ را نیز دارا می باشند . ماشین شات بلاست درسیتم تمیز کاری پاشش خشک به گونه ای تعبیه شده که با پرتاب ساچمه ، گریت ، کات وایر و یا هر ساینده فلزی دیگر به سمت  سطح قطعه ،  سبب تمیز کاری  آن  می گردد . ماشین های شات بلاست عموما  متشکل از توربین ،کابین (اتاق تمیزکاری)، سیستم بازیابی متشکل از ( مخزن جمع آوری ،الواتور وسپراتور یا جدا ساز) وغبارگیر میباشد شکل سمت چپ شمای کلی این تجهیزات در یک سیستم درام را نمایش می دهد .شکل سمت راست نحوه پرتاب ساچمه به قطعه در تعامل با سیستم عبور یا حمل قطعه را نمایش می دهد .

 

Image
Image

تنها سه دسته از ماشینهای شات بلاست قابلیت ساخت و انبار برای فروش در فروشگاهها دارند (درامی ، میزی ، آویز معمولی) در حال حاضر حتی این ماشینها نیز فقط مطابق سفارش تولید می گردند .
عوامل مختلف درطراحی شات بلاست عبارتند از:

هدف از تمیزکاری  / مشخصات قطعه شامل حجم (ابعاد)   وزن و محاسبه وزن کارگیری در واحد زمان

اندازه قطعه/ جنس قطعه/ پیچیدگی قطعه/ شکل قطعه/ وضعیت قطعه/ توان چرخش قطعه/ توان و کارائی
 نیروی انسانی  / جغرافیای اقتصادی و سیاسی و مکان ایجاد طرح / جانمائی و مکان‎یابی دستگاه. / سلیقه خریدار / هدف از سرمایه‎ گذاری

 

گاه ممکن است یک قطعه   با چند روش شات بلاست نمود که انتخاب بهترین گزینه در خط تعیین کننده نوع ماشین است دراینجا بایستی دید در چه مکانی با چه امکاناتی و چه حجم سرمایه‎گذاری   کدام یک با شرایط ما نتیجه بهتری می‎دهد لذا ممکن است برای یک نوع قطعه در حالات متفاوت ماشینهای گوناگون پیشنهاد گردد .
ماشینهای شات بلاست بر اساس نحوه عبور ،بارگیری و نوع تمیز کاری همچنین نحوه پاشش ساچمه به قطعه نام گذاری شده اند .در حال حاضر متداولترین انواع شات بلاست موجود در سیستم های تمیز کاری عبارتند از:

بشکه ای و درامی (بسته و مداوم) /میزی (تک میز و دو میز ) (میز ریلی )/ آویزی (دو ریل و تک ریل ) مداوم وبسته / تونلی (جرثقیلی – میزی – رولیک –وایر مش – لوله ) / چرخشی (کلمپ / گریپر /نقاله ) / انواع خاص( میل گرد – آسفالت –لرزان واسپینر و.... نظر به اهمیت آگاهی ازقابلیت وکارائی شات بلاست ، نحوه عملکرد ،  نحوه طراحی  و آشنائی با مواد ساینده چهار فایل مهم پی دی اف را جهت مطالعه معرفی می نمایم . جهت اطلاع  بیشتر لطفا به این فایلها مراجعه فرمائید .

این ماشینها بطور عمده در چهار بخش تولید می گردند

عمومی: آندسته از شات بلاست ها که بای صنعت خاصی ساخته نشده و در هر زمینه قابل مصرف هستند مانند میزی ، درامی ، آویز

ریخته گری : علاوه بر موارد قبل که در بخش کارگاهی بکار می روند ماشینهای اسپینر ، بوژی ، کلمپ ، گریپر ، نوار نقاله ای و لرزان را نیز شامل می گردند

سازه : این تیپ ماشین آلات  عموما برای سازه های طویل یا سنگین و با حجم بالا  واصولا در صنایع دریائی و عمرانی طراحی و ساخته شده است  و عباتند از انواع  تونلی ، میل گرد  و خط لوله

خاص: شات بلاست هائیکه اصولا در طبقه خاصی  جای نگرفته اصولا سفارشی و برای مدلی ویژه از کار در نظر گرفته شده است  که مهمترین آنها شات بلاست وایر مش و کف بلاست و انواع سفارشی است

 برخی از توانائی های ماشین شات بلاست .

Image

یکی از مهمترین مواردی که بمرور زمان با پیشرفت  در عملیات ساچمه زنی شات بلاست توسعه یافت عملیات شات پینینگ بود . شات پینینگ امروزه در روش مکانیکی با دو متد نازلی( ایر بلاست ) و توربینی صور ت می گیرد . شات پینیگ موجب پیشرفت بسیاری در تولید قطعات ایمنی خودرو و توسعه صنایع هوا فضا گردید .جهت مطالعه بیشتر در ارتباط با شات پینینگ کلیک کنید .


شرکت سایا ذوب کیمیا

شرکت (سایا ذوب کیمیا) با بهره گیری از نزدیک به سی سال تجربه در زمينه تولید ، سرمایه گذاری و عرضه  آلیاژها ، فروآلیاژها  ،کک نفتی کسینه  و برخی از مواد ساینده همچون ساچمه و گریت و واردات فیلتر سرامیکی ،همچنین صدور ماشین شات بلاست و تجهیزات وابسته به همسایگان ایران، اینک با استعانت از ایزد متعال و همکاری با شما خوبان امیدوار است ...
ادامه مطلب

اطلاعات آماری

پیوند ها

اطلاعات تماس

www.sayazob.ir

aliakbari454545@yahoo.com

تلفن : 02155061500
        02155317000

فکس : 02155065996
موبایل : 09372287919
کد پستی: 3393165689
 

نقشه شرکت