کک نفتی خام


کک نفتی خام (گرین کک )

Image
کک نفتی :Petroleum cokeماده جامد نهایی (هیدرو کربن) غنی ازکربن است که از فرایند پالایش نفت حاصل ‌شده و جزو گروهی از سوخت‌ها بشمار آمده  و با عنوان کک نفتی شناخته می‌شوند.
 کک نفتی خام  یکی از محصولات جانبی حاصل از پالایش هیدروکربنهای سنگین است. در حقیقت ماده  فوق  استخراج شده از ته مانده برج تقطیر پالایشگاه VB نفت میباشد . ماده بدست آمده در این فرایند خام بوده و به همین دلیل کک نفتی خام یا RAW MATERIAL PETROLEUM COKEویا به اختصارRPC نامیده می شود .

کک نفتی به‌طور خاص از یک فرایند نهایی کراکینگ حاصل می‌شود که از فرایندهای مهندسی شیمی بشمار می‌آید و هیدروکربن‌های زنجیره‌ای نفت را در بخشی بنام واحد کوکر، به زنجیره‌های کوتاه‌تر تقسیم می‌کند. عبارت دیگر، کک نفتی محصول کربونازیسیون برش‌های سنگین هیدروکربنی نفت با دمای جوش بالا است سه روش صنعتی برای تولید کک های نفتی خام وجود دارد که از جمله این فرایندهای کک سازی می توان به روش های تاخیری ، فلکسی و بستر سیال اشاره نمود.

 
کک نفتی میزان ارزش حرارتی بالاتری نسبت به کک متالورژی دارد. میزان خاکستر آن کمتر است. به علت شرایط بسیار شدید حرارتی که کک نفتی در آن تولید می شود، میزان بسیار کمی ماده فرار سوختنی دارد، در نتیجه این کک به علت میزان کم ماده
فرار، بسیار سخت در حالت سوختن قرار می گیرد.
کک نفتی به دست آمده که تکلیس نشده باشد، کک سبز GREEN COKE نیز نامیده می شود  که بیشتر به عنوان سوخت در برخی نیرو گاهها و صنایع سیمان  مورد استفاده قرار می گیرد.
Image

مشخصات کک نفتی خام

Image

درکنار آنالیز عنصری مشخصات ساختاری  این ماده باارزش میبایست استخراج گردیده چرا که تنها با تغییر ساختار خطی به حلقوی هیدرو کربنها از این کالا می توان در ساخت گرافیت و الکترود گرافیتی بهره برد .

اطلاعات عمومی
هیدروکربنهای سنگین حاصل از ته مانده برج تقطیر می توانند به عنوان سوخت صنعتی کم ارزش و یا به عنوان خوراک محصولاتی با پایه آسفالتی همچون roofing قرار گیرند که البته این مساله به معنای هدر دادن این ماده با ارزش در کشور است که با کمال تاسف یکصد سال این راه غلط را می رویم .  اما  با انجام فرایندهای بر روی این هیدروکربنها می توان آنها را به فرآورده هایی که از لحاظ صنعتی ارزشمند هستند تبدیل نمود.در اینجا ضمن اینکه مایع ارزشمندی تولید میشود ترکیبی جامد ، سیاه رنگ و غنی از کربن، تحت عنوان پترولیوم کک نیز باقی می ماند. در فرایند تولید کک نفتی، ماده اولیه (وکیوم باتوم پالایشگاهی)، به مواد با ارزش تر نظیر کک نفتی و محصولات مایع  نفتا ، گازوئیل ،LPG  تبدیل می شود. بد نیست بدانید خاورمیانه با  یک میلیون و دویست هزار تن تولید کک نفتی  که کشور کویت رتبه نخست منطقه را در آن دارد ایران دارای هیچ جایگاهی نیست . مصرف کک نفتی در جهان به میزان ۷۶ درصد در صنعت آلومینیوم ، پنج درصد در صنعت فولاد و در سایر صنایع کاربردهای گوناگون غیرسوختی مانند الکترودهای گرافیتی، الکترودهای کربنی یا همان آند دارد . در نهایت کک خام به کک کلسینه شده تبدیل می شود که دارای میزان کربن تثبیت شده بالا، خاکستر کم و گوگرد بسیار کم است.

Image

این درحالیست که با توسعه صنعت ساخت آلومینیوم کشور و وابستگی آن به کک نفتی و پس از آن فولاد  جای سوال است که چرا طرح تولید انبوه این کالا هنوز بلا تکلیف است . درحال حاضردر طرحی آزمایشی قرار بوده ماده اولیه مورد نیاز برای تولید کک از ته مانده برج تقطیر در خلاء پالایشگاه آبادان و CSO پالایشگاه اراک تامین گردد . این طرح  به عنوان یکی از طرح های دانش بنیان کشور بود  که با هدف دستیابی به فناوری مربوطه و به منظور تامین بخش مهمی از نیاز صنایع تولید آلومینیوم و فولاد کشور اجرا می گشت . در چنین وضعیتی  تولید کک از مواد سنگین نفتی روشی است که برای نخستین بار در کشور با اتکا به فناوری بومی انجام می شد. در این طرح میزان گوگرد و فلزات سنگین در خوراک واحد کک سازی که تاثیر اساسی در کیفیت محصول نهایی دارند با تدابیر ویژه به صورت مناسبی حل شده بود .جالب آنکه طرحهای توسعه  افزایش تولید آلومینیوم و فولاد در برنامه های توسعه کشوردر کنار تحریم ها و بدون عملی کردن تولید این ماده با ارزش چه معنائی دارد . چرا که این وضعیت  نشان می دهد که توسعه بخشی از زنجیره تامین مواد در صنایع مهم کشور به شدت به کک نفتی وابسته است .بدنیست بدانید با تولید این ماده در کشور از خروج سالانه نزدیک به 150  میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد پس ظرف چند سال ساخت این تاسیسات جوابگوی خودش خواهد بود . بد نیست بدانید برای استفاده این محصول در صنایع ریخته گری و آلومینیوم لازمست امکان سولفور زدائی به محصول نهائی پالایشگاه اضافه گردد در حال حاضر ماده خام تولید RPC در ایران بدلیل یارانه ای که به سوخت تعلق می گیرد ( فارغ از نیازی که به محصول واسطه ای فوق وجود دارد ) تولید نمی گردد . کک نفتی خام در ایران وارد گردیده و این در حالی است که حتی عقب مانده ترین کشورها نیز با داشتن پالایشگاه نفت در مقادیر زیاد این ماده با ارزش را تولید می نمایند . هرچند در سالهای آتی شرکت ایمیدرو   ساخت و تکمیل این پروژه در سالهای آینده در دستور کار قرا داده است  .

  جدول زیر مشخصات یک نوع  پسماند پالایشگاهی که منجر به تولید ماده خام گرین کک می گردد را نمایش می دهد .

Image

  نمایش فیلم ها پالایش نفت خام و مرحله آخر جا ماندن کک نفتی در پالایشگاه را نشان می دهد.
ایران متاسفانه وارد کننده این کالا بحساب آمده لذا شرکت سایا ذوب کیمیا خریدار این محصول بحساب می آید .


شرکت سایا ذوب کیمیا

شرکت (سایا ذوب کیمیا) با بهره گیری از نزدیک به سی سال تجربه در زمينه تولید ، سرمایه گذاری و عرضه  آلیاژها ، فروآلیاژها  ،کک نفتی کسینه  و برخی از مواد ساینده همچون ساچمه و گریت و واردات فیلتر سرامیکی ،همچنین صدور ماشین شات بلاست و تجهیزات وابسته به همسایگان ایران، اینک با استعانت از ایزد متعال و همکاری با شما خوبان امیدوار است ...
ادامه مطلب

اطلاعات آماری

پیوند ها

اطلاعات تماس

www.sayazob.ir

aliakbari454545@yahoo.com

تلفن : 02155061500
        02155317000

فکس : 02155065996
موبایل : 09372287919
کد پستی: 3393165689
 

نقشه شرکت