فرو منگنز


فرومنگنز
منگنز ازجمله عناصر آلیاژی ارزان قیمت در بین عناصر آلیاژی است که خواص مکانیکی مهم ازجمله استحکام و چقرمگی را بهبود می بخشند.  30% کاربرد منگنز در صنایع  فولادسازی است. این عنصر به سبب ویژگی اکسیژن زدایی آن و تحت عنوان یک عنصر سولفید ساز مناسب مورد استفاده قرار میگیرد. عنصر منگنز با گوگرد واکنش داده، در این حالت مانع از تشکیل سولفیدهای آهن می شوند؛ ازآنجایی که سولفیدهای آهن دارای دمای ذوب کمتری هستند، تحت نورد گرم ذوب شده، ترکهای سطحی تشکیل داده و خواص فولاد را کاهش می دهند.   منگنز در صنایع متالوروژی ، شیمی ، الکترونیک ، سرامیک ، تولید لاک های رنگی و … کاربرد زیادی دارد . از سنگ منگنز عمدتاً برای تولید فرومنگنز، و از آلیاژ آن در ترکیب چدن و فولاد استفاده می گردد .
فرومنگنز از امتزاج  اکسید منگنز   MnO2و اکسید آهن Fe2  O3  در دمای بالا در  حالت مذاب و با وجود کربن به صورت ذغال سنگ یا کک ) فرایند کربو ترمی ) بدست می آید، این فرآیند در کوره های قوس الکتریک انجام می شود . 

Image
کاربرد
منگنز به عنوان یکی از اجزای آلیاژی برای افزایش مقاومت، افزایش سختی و کاهش شکنندگی و رفتار حرارتی فولادها  می باشد. فروآلیاژهای منگنز برای جدا کردن گوگرد و اکسیژن زائد در کوره فولاد سازی به کار می روند زیرا غلظت زیاد گوگرد در فولاد، همگنی آن را کاهش داده، باعث سهولت شکست آن می گردد. لذا منگنز با گوگرد ترکیب می شود تا سولفید منگنز موجود در سرباره را تشکیل دهد .  مهمترین کاربرد منگنز در صنعت، تهیه آلیاژهای آهن و به عنوان ماده اساسی برای تولید چدن و فولاد می باشد. منگنز بیشترین کاربرد را در تولید فولاد (فولادهای کربن دار، آلیاژ کم مقاومت، ضدزنگ ابزارآلات)، آلیاژهای غیرفولادی ( آلیاژهای غیرآهنی، فروآلیاژها و چدن) دارد.

 فرومنگنز یکی از مهمترین عناصر آلیاژی در فولادها است که  به طور عمده مورد استفاده قرار می گیرد. افزایش خواص مکانیکی، اکسیژن زدای قوی، قابلیت سختی پذیری و تمپر شدن، کاهش میزان گوگرد در مذاب که سبب افزایش انعطاف پذیری پوسته تشکیل شده در ریخته گری می شود، از جمله خواص مطلوب این عنصر آلیاژی است.

فولاد بخصوص فولادهای کربن دار بخش اصلی بازار منگنز را به خود را اختصاص می‌دهد. در صنعت فولاد،فرومنگنز در اشکال مختلف کانسنگ و فروآلیاژهای فرو منگنز، اسپیگل ایزن – سیلیکو منگنز و سیلیکو اسپیگل- ایزن استفاده می شود . منگنز نیز به صورت فروآلیاژ به مذاب اضافه می شود.


Image

  70% کاربرد منگنز نیز  به عنوان عنصر آلیاژی در فولادسازی مورد استفاده قرار می باشد . اغلب فولادها حاوی    0.2% - 2 % منگنز می باشند در حدود ۹۵ – ۹۰% از تولید جهانی ماده معدنی منگنز در صنایع متالوژیکی تولید فولادی معمولی، ریخته گری ها و ساخت فرو آلیاژهای مختلف به کار     می رود و عرضه و تقاضای این فلز نیز به عرضه و تقاضای فولاد و فروآلیاژ بستگی زیادی دارد.

عیار فرومنگنز در متالورژی عمدتاً در تولید فرومنگنز (۸۰-۵۰ درصد منگنز) و لعاب آیینه کاری ( ۳۵-۱۵ درصد منگنز ) می باشد .  فرومنگنز قابلیت  ترکیب با سولفور و تبدیل آن به سرباره  را داشته و پایدار کننده فاز آستنیت است بعلاوه باعث جلوگیری از اکسیداسیون مذاب شده و سبب بالا بردن سختی پذیری فولاد می گردد .

براساس استاندارد ASTM، این فروآلیاژ با توجه به میزان کربن به سه گرید اصلی پر کربن، متوسط کربن و کم کربن تقسیم می شوند. پدر مواقعی که فولاد باید در محدوده پایین کربن باشد، باید از فرومنگنز های کم کرین استفاده شود.

جهت مصارف عمومی فرومنگنز گرید پر کربن و در فولاد های آلیاژی مورد مصرف در شرایط  حساس و فولاد هایی که مورد فرآیند جوشکاری قرار خواهند گرفت از گرید های متوسط و کم کربن استفاده می شود .

مشخصات فنی فرو منگنز پر کربن

اندازه

گوگرد

فسفر

کربن

سیلیسیم

منگنز

عناصر

10-60 mm

0.25

0.25

8-6

2

78-76

درصد

                                   

 مشخصات فنی فرو منگنز متوسط  کربن           

اندازه

گوگرد

فسفر

کربن

سیلیسیم

منگنز

عناصر

10-50mm

0.003

0.63

1.3

0.3

80.3

درصد

 

مشخصات فنی فرو منگنز کم  کربن
اندازه
گوگرد
فسفر
کربن
سیلیسیم
منگنز
عناصر
10-50mm
0.0037
0.031
0.37
0.88
83-92
درصد

فرو منگنز شرکت سایا ذوب کیمیا بنا به بدرخواست دربسته های استاندارد یک تا یک و نیم تن قابل عرضه است

شرکت سایا ذوب کیمیا

شرکت (سایا ذوب کیمیا) با بهره گیری از نزدیک به سی سال تجربه در زمينه تولید ، سرمایه گذاری و عرضه  آلیاژها ، فروآلیاژها  ،کک نفتی کسینه  و برخی از مواد ساینده همچون ساچمه و گریت و واردات فیلتر سرامیکی ،همچنین صدور ماشین شات بلاست و تجهیزات وابسته به همسایگان ایران، اینک با استعانت از ایزد متعال و همکاری با شما خوبان امیدوار است ...
ادامه مطلب

اطلاعات آماری

پیوند ها

اطلاعات تماس

www.sayazob.ir

aliakbari454545@yahoo.com

تلفن : 02155061500
        02155317000

فکس : 02155065996
موبایل : 09372287919
کد پستی: 3393165689
 

نقشه شرکت