فرو سیلیکو منگنز


فرو سیلیکو منگنز

Image
منگنز ازجمله عناصر آلیاژی ارزان قیمت در بین عناصر آلیاژی است که خواص مکانیکی مهم ازجمله استحکام و چقرمگی را بهبود می بخشند. 30% کاربرد منگنز در صنایع  فولادسازی است. این عنصر به سبب ویژگی اکسیژن زدایی آن و تحت عنوان یک عنصر سولفید ساز مناسب مورد استفاده قرار میگیرد. عنصر منگنز با گوگرد واکنش داده، در این حالت مانع از تشکیل سولفیدهای آهن می شوند؛ ازآنجایی که سولفیدهای آهن دارای دمای ذوب کمتری هستند، تحت نورد گرم ذوب شده، ترکهای سطحی تشکیل داده و خواص فولاد را کاهش می دهند. 70% کاربرد منگنز نیز به عنوان عنصر آلیاژی در فولادسازی مورد استفاده قرار می باشد.
اغلب فولادها حاوی  0.2٫  % - 2 % منگنز می باشند.
 دو گروه عمده آلیاژهای منگنز، فرو منگنزها( FeMn) و سیلیکو منگنزها (SiMn)هستند. سیلیکو منگنزها علاوه بر منگنز دارای عنصر سیلیکون هستند که عنصری اکسیژن زدا با خواص فوق العاده می باشد و خواص مکانیکی فولاد را تا حدود زیادی بهبود می بخشد.
هردو عنصر سیلیکون و منگنز بسته به میزانی که مورد استفاده قرار می گیرند، دارای خواص با نفوذی در فولادها هستند. هنگامی که این دو عنصر توماً با یکدیگر در فولادسازی مورد استفاده قرار می گیرند، اثرات متقابلی داشته و خواص فولاد را دوچندان برابر می کنند.
به بیان دیگر فرو سیلیکو منگنز فرو آلیاژی با کارایی فرو سیلیس و فرو منگنز تواماً می باشد.
فرو سیلیکو منگنز FeSiMn فرو آلیاژی مرکب از سیلیس ، آهن و منگنز می باشد .که  نوع استاندارد حاوی 14 تا  19 درصد سیلیس و 50  الی 70 درصد منگنز  و مقادیر کمی از کربن می باشد آلیاژسازی با فرو سیلیکو منگنز منجر به فولادهای تمیزتر و عاری از ناخالصی ها می شود و از نظر اقتصادی به صرفه تر خواهد بود. به دلیل دارا بودن هر دو عنصر سیلیسیوم و منگنز، این فروآلیاژ خواص هر دو دسته از آلیاژهای فرو سیلیسیوم و فرو منگنز را داراست و از آن به عنوان کمک بار برای تولید فولادهای کم کربن استفاده می شود.
سیلیکو منگنز ماده مناسبی برای اکسیژن زدایی فولاد محسوب می‌شود. این ماده، در مقایسه با فرو سیلیکون و فرو منگنز اکسیژن‌زدای قوی‌تری به حساب می‌آید، زیرا در مقایسه با ترکیب SiO2 جامد تشکیل شده در حین دی اکسید شدن فرو سیلیکون، سیلیکات منگنز مایع کلوخه شده و راحت‌تر از مذاب جدا می‌شود .
کنستانتره های موجود در معادن منگنز ایران حاوی مقادیر زیادی سیلیس بوده که تولید فرو سیلیکو منگنز را نسبت به فرو منگنز اقتصادی تر نموده است .

 

Image
روش تولید

سیلیکو منگنز آلیاژی از ترکیب منگنز، سیلیسیوم و مقدار کمی کربن است که از ذوب سرباره فرو منگنز پر کربن یا کانه‌ی منگنز با زغال و کوارتز تولید می‌شود. درصد منگنز بین ۶۵ تا ۶۸، سیلیسیوم بین ۱۶ تا ۲۱ و کربن حدود ۱/۵ تا ۲ درصد می‌رسد. این ماده از ذوب کردن منابع سیلیسیوم، منگنز و آهن و در حضور عوامل احیا مثل کک یا زغال در کوره قوس الکتریکی به دست می آید. از آن جا که تولید فروسیلیکو منگنز نیاز به دمای بالاتری دارد، تولید آن هم به مراتب سخت تر از سیلیکو منگنز انجام می شود.
مواد اصلی مورد استفاده در تولید فرو سیلیکو منگنز کانه منگنز، سرباره پر کربن فرومنگنز(Fe-Mn)، کوارتزیت (سنگ شیشه)، عوامل احیا مثل زغال و مواد گدازآور همانند کلسیت هستند. درصد بالای منگنز این فروآلیاژ به دلیل وجود کانه منگنز در این فروآلیاژ است.
این مواد خام پس از ترکیب به داخل کوره قوس الکتریکی برده و حرارت داده می شوند. در پی فرایند ذوب، سیلیکو منگنز (Si-Mn) ذوب شده و به صورت سرباره از ترکیب مذاب جدا می شود. سیلیکو منگنز ذوب شده، سخت شده، به اندازه های مورد نظر خرد شده و بسته بندی می شود.

کاربردهای فرو سیلیکو منگنز

کاهش حلالیت کربن در فولادها و سایر آلیاژهای منگنزدار
اکسیژن زدایی و آلیاژسازی در فولادها
کاهش مواد ناخالصی در فولاد مثل گوگود ، فسفر و نیتروژن
افزایش سختی پذیری فولاد

روشی برای جذب بیشتر فروسیلیکو منگنز

مسئله ضریب جذب نکته قابل توجه در مصرف فرو آلیاژها با توجه به سهم زیاد آنها در بهای تمام شده فولاد، است.

برای جذب بالا در مذاب میبایست مقدار اکسیژن پایین بوده پس هرچه این میزان بالا باشد بازیابی فروآلیاژ کاهش میابد.

 برای اکسیژن زدایی لازمست مذاب را سرباره گیری نموده تا تاثیر بازیابی بیشتر گردد .
برای این کار ابتدا کک را اضافه و در ادامه فروسیلیکو منگنز را اضافه می کنیم.

  برای اضافه کردن این فروآلیاژها روشهای متفاوتی وجود دارد که  می توان آنها را در کوره اضافه نمود البته انتقال از کوره به پاتیل سبب تغییر در ترکیب شیمیایی به علت واکنش احتمالی با اکسیژن می شود.
به علاوه در این مقطع هنوز اکسیژن زدایی انجام نشده است.

در نتیجه افزودن این فرو آلیاژها در پاتیل می تواند به علت عدم اتلاف در تخلیه و نیز کمتر بودن اکسیژن محلول در مذاب، مناسب تر باشد.
توجه داشته باشید عدم همزدن مذاب می تواند منجر به کاهش بازیابی گردد ، زیرا همزدن که به وسیله پروس پلاگ و دمش گاز آرگون انجام می شود منجر همگن شدن و اختلاط مناسب عناصر آلیاژی با مذاب می شود
.

بازار

فرو سیلیکو منگنز موجود در بازار معمولا به سه صورت گرجستانی، هندی و ایرانی یافت می‌شود. نوع گرجستانی معمولا ۷۰ درصد منگنز دارد و با گرید ۷۰/۱۷ یافت می‌شود. در حالی که درصد منگنز نوع هندی و ایرانی پایین‌تر بوده و با گریدهای ۶۵/۱۵ و ۶۰/۱۴ شناخته می‌شوند.

در هنگام خرید سیلیکو منگنز توجه داشته باشید که عیار فروآلیاژ که با توجه به گرید آن مشخص می‌شود و درصد منگنز و سیلیس موجود در آن را نشان می دهد.
درصد جذب که هر چه بالاتر باشد، توانایی جذب ناخالصی ها و بالاتر رفته و باعث بالاتر رفتن خلوص فولاد می‌شود.
دانه بندی فرو آلیاژ و میزان خاکه موجود در آن


مشخصات فرو سیلیکو منگنز قابل عرضه در این مجموعه 

Image
Image

نوع بسته بندی قابل تحویل در شرکت سایا ذوب کیمیا  بصورت بیگ بگ های یک تنی میباشد .
برای کاهش هزینه این محصول مستقیما از انبار کارخانه یا تاجر بارگیری و ارسال می گردد .

جهت اطلاع از قیمت فروسیلیکو منگنز و شرایط فروش با ما در تماس باشید.


شرکت سایا ذوب کیمیا

شرکت (سایا ذوب کیمیا) با بهره گیری از نزدیک به سی سال تجربه در زمينه تولید ، سرمایه گذاری و عرضه  آلیاژها ، فروآلیاژها  ،کک نفتی کسینه  و برخی از مواد ساینده همچون ساچمه و گریت و واردات فیلتر سرامیکی ،همچنین صدور ماشین شات بلاست و تجهیزات وابسته به همسایگان ایران، اینک با استعانت از ایزد متعال و همکاری با شما خوبان امیدوار است ...
ادامه مطلب

اطلاعات آماری

پیوند ها

اطلاعات تماس

www.sayazob.ir

aliakbari454545@yahoo.com

تلفن : 02155061500
        02155317000

فکس : 02155065996
موبایل : 09372287919
کد پستی: 3393165689
 

نقشه شرکت