فرو مولیبدن


فرو مولیبدن
فرومولیبدن  Ferro molybdenum(Fe-Mo)   از امتزاج  آهن با مولیبدن (مولیبد نیوم) بدست می آید و یک ماده افزودنی برای فلزات  پایه آهن محسوب می شود. این فرو آلیاژ حاوی ۷۵-۶۰ درصد مولیبدن و مقادیری تا 1 درصد سیلیکون (Si) و مس (Cu) می باشد که  در دو گرید 65-60 و  70-65 تولید و عرضه می گردد. فرومولیبدن یک افزودنی مهم برای فرآیند تولید فلزات آمورف است و خواص مطلوبی به آلیاژ جدید حاصل می ‌دهد. مقاومت به خوردگی و جوش پذیری حاصل از به کارگیری این آلیاژ، آن را مناسب برای تولید انواع لایه های محافظ نسبت به دیگر فلزات می‌ سازد. امروزه فولادهای ضد اسید ساخته شده از فرومولیبدن در صنایع فلزی مانند خودروسازی و هواپیماسازی کاربردهای زیادی دارند.
 
Image

معمولا بسیاری از قطعات صنعتی تحت شرایطی قرار می گیرند که باید تحت تنش های زیاد، دماهای بالا و محیط ‌های بسیار خورنده مقاوم باشند. به همین دلیل با تغییر ترکیب شیمیایی و ریزساختار، می توان زمینه را برای تولید چنین قطعاتی مهیا کرد. فرومولیبدن یکی از این فروآلیاژها است که افزودن آن به فلزات پایه آهنی، علاوه بر افزایش سختی و مقاومت به خوردگی، جوش پذیری، مقاومت به خستگی، خزش و سایش آلیاژ را افزایش خواهد داد. مولیبدن بیشتر بعنوان فلز آلیاژی در فولاد، و سوپرآلیاژها به منظور افزایش سختی‌پذیری، شدت و مقاومت در برابر زنگ‌‌‌ زدگی استفاده می‌شود. در مذاب  دمابالا، مولیبدن با سوپرآلیاژهای آهن، نیکل و کبالت، سرامیک و سایرفلزات دیرگداز(تنگستن، تانتالیوم و نیوبیوم ) رقابت می‌کند. مولیبدن عنصر آلیاژی کاربید زائی  است. بنابراین فرومولیبدن از جمله فروآلیاژهای سخت کننده فولادهای آلیاژی عملیات حرارتی پذیر محسوب می شود. لازم به ذ کر است عنصر مولیبدن مانع از خوردگی فولادهای زنگ نزن می ‌شود و هنگامی ‌که با آهن مخلوط شود، باعث تقویت و افزایش سختی فاز آستینت نیز می گردد. مولیبدن موجود در   فروآلیاژ سبب کاهش نرمی فولاد در دماهای بالا می ‌شود. بنابراین در تولید فولادهای به کار رفته در دیگ های بخار و مخازن تحت ‌فشار و گریدهای مختلفی از فولادهای پر سرعت و سایر ابزارها از فرو مولیبدن استفاده می ‌شود. این آلیاژ در فرایند تولید اکثر سوپرآلیاژهای مولیبدن دار نیز حضور دارد.

Image

افزودن فرو مولیبدن به فولادهای ریختگی باعث ریز دانه شدن فولاد و افزایش نقطه تسلیم می شود. از این رو فولادهای ساختمانی نیز از این آلیاژ بهره می برند. به طور کلی می توان گفت عمده کاربرد این آلیاژ در ریخته گری فلزات آهنی است. کاربرد اصلی این فرو آلیاژ تامین عنصر مولیبدن در فولاد و افزایش سختی آن است. این آلیاژ به طور گسترده ای در تولید قطعات فولادی کم آلیاژ و استحکام بالا که قابلیت تحمل حرارت در دماهای بالا را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تولید
این آلیاژ به وسیله ذوب اکسید مولیبدن(Mo O3) آلومینیوم و آهن و از طریق احیای آلومینیو/سیلیکوترمی در کوره های القایی یا قوس الکتریکی و از قراضه های حاوی مولیبدن تولید می گردد  . فرایند تولید فرو مولیبدن را در سه مرحله کلی می توانیم خلاصه کنیم: مواد اولیه اصلی برای تولید فرومولیبدن، کنسانتره یا سولفور مولیبدن، اکسید مولیبدن MoO3اکسید آهن، قراضه آهن و فولاد مذاب هستند. علاوه بر این مواد، آهک و فلورسپار نیز به‌ عنوان فلاکس مورد استفاده قرار می‌ گیرند. زغال‌ سنگ، فرو سیلیس Fe-Si و مقداری آلومینیوم نیز بسته به فرایند تولید، به‌ عنوان مواد احیایی به ترکیب اضافه می شوند. انرژی آزاد گیبس آلومینیوم از سیلیکون بیشتر است. از این رو فروسیلیس عامل احیایی بهینه ای برای اطمینان از شرایط فرایندی ایمن است. با این ‌حال، برای به دست آوردن تعادل گرمایی مورد نیاز برای واکنش، لازم است مقدار کمی از آلومینیوم نیز استفاده شود.
 
Image

چون فرو مولیبدن در حدود 50 الی 65 % Mo در بر دارد. برای ساختن فرومولیبدن ابتدا اکسید مولیبدن را پس از تشویه وبر طرف نمودن گوگردِ زیادی آن با آمونیاک درهم می آمیزند تا تبدیل به آمونیوم مولیبدات شود.بدینترتیب برای تولید مولیبدن میبایست سولفور مولیبدن حاصل از لجن های مس را تبدیل به اکسید و و به روش احیا با آهن فرو مولیبدن تولید نمود . مولیبدن مشتقات بسیار ارزنده ای از قبیل مولیبدات سدیم  ، اکسید و مولیبدن خالص نیزدارد  . •      تولید فرومولیبدن از اکسید مولیبدن : ابتدا مواد اولیه به محل کارخانه حمل می شوند. در فرایندهایی که در ابتدا اکسید مولیبدن موجود نباشد، کنسانتره یا سولفور مولیبدن به اکسید مولیبدن تبدیل می شود. سپس اکسید حاصله را در کوره الکتریکی با زغال و آهن و بقیۀ مواد مذکور احیاء می کنند و فرو مولیبدن به دست می آید. در پایان نیز این محصول پس از نمونه برداری و آزمایشات کنترل کیفیت، بسته بندی و روانه بازار می گردد

کاربردهای فرومولیبدن

در فولاد و چدن سازی میبایست مولیبدن را بصورت فرو مولیبد ن استفاده نمود  .  فولادسازی در کشور و نیاز مبرم این صنایع به فرومولیبدن، بازار جذاب و رو به رشدی خواهد بود.

بیشترین کاربرد فرو مولیبدن در ساخت ابزار و ماشین آلات ، تجهیزات نظامی ، لوله های پالایشگاهی ، قطعات تحت فشار بالا و بعضی قطعات مربوط به خودروها ، کامیون‌ها ، لوکوموتیوها و کشتی‌ها می باشد. همچنین از فرومولیبدن درابزارهای قطعات ماشین کاری با سرعت بالا ، ابزار کار سرد ، مته های دریل   ،انواع پیچ گوشتی ، اسکنه ، ریخته گری سنگین و غلتک درصد بالایی از آن   استفاده می شود.

موليبدن بيشتر بعنوان فلز آلياژی در فولاد، آهن ريخته گری و ابرآلياژها به منظور افزايش سختي پذيری، مقاومت، شدت و مقاومت در برابر زنگ زدگي استفاده مي شود. آ لیاژهای حاوی مولیبد ن ویژه مانند     هاست الوی  مقاومت بالایی در برابر گرما و خوردگی دارئد.مولیبدن بیشتر بعنوان فلز آلیاژی در فولاد، آهن ریخته گری و ابرآلیاژها به منظور افزایش سختی پذیری، مقاومت، شدت و مقاومت در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. ترکیبات مولیبدن بخصوص آلیاژهایی که توسط کاربید سخت شده اند و مولیبدن روغن کاری شده با سیلیکات پتاسیم تا دمای ۱۸۰۰درجه سانتی گراد مقاومت دمایی و خصوصیات خزشی از خود نشان می دهند. مقاومت این عنصر در برابر اکسیداسیون همواره بایست مورد توجه قرار گیرد. این ماده کمک شایانی به تبدیل دانه های استنیتی وپرلیتی به بینیتی در تولید قطعه میکند .

 

Image

برای تولید فولادهای مولیبدن دار و فولادهای آلیاژی و عملیات حرارتی پذیراین ماده  استفاده می شود و باعث سختی فولاد می شود و استحکام فریت آن را افزایش می دهد و مانع خوردگی فولاد می شود و قابلیت جوشکاری آن را بالا می برد. فرو مولیبدن برای تولید فولاد های مقاوم در حرارت های بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

نود درصد  مولیبد نیم در تهیه آلیاژهای با مقاومت بالا و فولادهای ویژه استفاده می‌شود که در صنایع مربوط به سرعت های زیاد، ضد زنگ، آلیاژهای مخصوص، صنایع هوایی، در فضاپیما و بخشهای موشک و ریخته گری استفاده می شود. امروزه مولیبدن درصنایع فلزی شامل خودرو ،فولاد ضد اسید ،الکترود چوشکاری و سوپر آلیاژ کاربرد دارد . بیش از۸۰ درصد از اند های اشعه ایکس چرخشی که اخیراً در کلینیک های تشخیص طبی بکار برده می شوند از آلیاژهای مولیبدن تشکیل شده اند.همچنین   از موليبدن به عنوان رنگدانه از قرمز- زرد تا نارنجي قرمز روشن در رنگ سازی، جوهرها، پلاستيک ها و صنايع لاستيك استفاده مي‌شود.  دی سولفايد موليبدن يک روان‌كننده (روغن) يا گريس خوب در دماهای بالاست. آلیاژ فرومولیبدن معمولا به‌ صورت بریکت کوچک و یا پودر ریز تولید و عرضه می ‌شود. این محصول در هر دو شکل، در بسته ‌بندی کیسه ای و یا بشکه ‌های فلزی برای حمل ‌و نقل عرضه می‌ شود.

آنالیز فرو مولیبدن های موجود در بازار

Image
خواص فیزیکی

چگالی حجمی

چگالی ظاهری

             نقطه ذوب

4

8.8 گرم بر سانتیمتر مکعب

1850-1950


شرکت سایا ذوب کیمیا فرومولیبدن را بصورت بشکه ای و با اوزان 100 و 250 کیلوگرمی در بازار عرضه می نماید
 . ضمنا به درخواستهای با وزن کم نیز پاسخ داده خواهد شد .


شرکت سایا ذوب کیمیا

شرکت (سایا ذوب کیمیا) با بهره گیری از نزدیک به سی سال تجربه در زمينه تولید ، سرمایه گذاری و عرضه  آلیاژها ، فروآلیاژها  ،کک نفتی کسینه  و برخی از مواد ساینده همچون ساچمه و گریت و واردات فیلتر سرامیکی ،همچنین صدور ماشین شات بلاست و تجهیزات وابسته به همسایگان ایران، اینک با استعانت از ایزد متعال و همکاری با شما خوبان امیدوار است ...
ادامه مطلب

اطلاعات آماری

پیوند ها

اطلاعات تماس

www.sayazob.ir

aliakbari454545@yahoo.com

تلفن : 02155061500
        02155317000

فکس : 02155065996
موبایل : 09372287919
کد پستی: 3393165689
 

نقشه شرکت