فرو فسفر


فروفسفر
فسفر به عنوان اکسیژن زدا در صنایع متالورژی فولادهای خاص استفاده می شود.  جهت افزودن فسفر به فولادها و چدن از آمیژان آن به نام فروفسفر که محتوی حدود 22 الی 25 درصد فسفر می باشد، استفاده می‌شود. اصولا فسفر مقاومت به فشارهای استاتیکی درمقاطع را می افزایش فسفر در فولاد ها عامل مخرب است به همبن دلیل میزان آن از۳% تا ۵% تجاوز نمی کند.
هرچند فسفر عنصری مضر در فولادها شناخته می‌شود اما افزودن آن باعث کوچک شدن ابعاد دانه ها ، ازدیاد حد تسلیم و بیشتر شدن استحکام کششی نهائی با بالا رفتن میزان سختی درون دانه ای وتغییرات محدود در میزان ازدیاد طول نسبی می‌شود.
فروفسفر از طریق ذوب سنگ فسفات به همراه عوامل احیاء کننده ازجمله کک و سیلیس دریک کوره قوس الکتریک دردمای 1400 درجه سانتی گراد تولید می‌گردد که محصول کوره مذاب ، فروفسفر به همراه سرباره می‌باشد.

هرچند عنصر فسفر در فولاد ها و چدن ها عنصری مضر می باشد ولی در عین حال فرو فسفر یکی از فرو آلیاژهای استراتژیک در تولید فولادها و چدنهای با مصارف خاص می باشد. فرو فسفر باعث بهبود قابلیت ماشینکاری و استحکام در فولاد کم کربن می شود. با افزودن 0.011 تا 0.085 درصد وزنی فسفر به فولاد های کم کربن فریتی، افزایش محتوای فسفر باعث کوچک شدن ابعاد دانه ها، ازدیاد حد تسلیم و بیشتر شدن استحکام کششی نهایی، بالارفتن میزان سختی درون دانه ای و بین دانه ای و تغییرات محدود در میزان ازدیاد طول نسبی می شود.


Image
کاربرد

تولید انواع فولاد جهت بهبود خواص مکانیکی یکی از مصارف مهم فروفسفر برای تولید بوشهای ظریف وتولید پودرجوشکاری میباشد. بعلاوه واحدهای تولید کننده لوله چدنی نیز از این امیژان استفاده می نمایند.
از مهمترین مصارف فروفسفر مصارف نظامی می‌باشد که برای تولید دود بکارگرفته می‌شود همچنین درصنایع ریخته گری جهت تولید بوشهای ظریف ، لوله های چدنی ، کفشک ترمز ، پودرهای جوشکاری و… نیز بکارگرفته می‌شود.
 همچنین به نوع خاصی ازفولادها به منظور خوش تراشی ، فسفر اضافه می‌شود. فروفسفر نیز مانند بسیاری از فروآلیاژهای دیگر در آخرین مرحله از آلیاژ سازی به کوره ذوب اضافه میشود و به راحتی جذب مذاب میگردد.
 
Image
مقادیر کمی فسفر در فولادهای پیچ زیمنس ـ مارتین به‌منظور خوش تراشی آنها افزوده می‌شود و فسفر در فولادهای حلبی برای جلوگیری از چسبیدن صفحه‌ها هنگام تابکاری نیز به‌کار برده می‌شود.
فروفسفر بیشتر در فولاد های ساختمانی که مقدار آن بسیار کم است  استفاده می شود آلیاژهای فسفر شکننده بوده ودر برابر ضربه حساس می باشند.همچنین فسفر استحکام ومقاومت خوردگی را در برابر واکنشهای شیمیایی افزایش می دهد.
 یکی از مصارف مهم فروفسفر برای تولید بوشهای ظریف وتولید پودرجوشکاری میباشد بعلاوه واحدهای تولید کننده لوله چدنی نیز از این آمیژان استفاده می نمایند اصولا فسفر مقاومت به فشارهای استاتیکی درمقاطع را می افزاید.

مشخصات فنی فروفسفر قابل عرضه

دانه بندی mm

منگنز

آهن

کربن

تیتانیوم

سیلیسیم

فسفر

عناصر

10-50///30-80

3.42

68-71

3.0

1.17

3.36

19.22

درصد

فروفسفر شرکت سایا ذوب کیمیا در بسته بندی بیگ بگ  و بوزن 1000تا 1500 کیلوگرم ویا متناسب با درخواست عرضه میگردد


شرکت سایا ذوب کیمیا

شرکت (سایا ذوب کیمیا) با بهره گیری از نزدیک به سی سال تجربه در زمينه تولید ، سرمایه گذاری و عرضه  آلیاژها ، فروآلیاژها  ،کک نفتی کسینه  و برخی از مواد ساینده همچون ساچمه و گریت و واردات فیلتر سرامیکی ،همچنین صدور ماشین شات بلاست و تجهیزات وابسته به همسایگان ایران، اینک با استعانت از ایزد متعال و همکاری با شما خوبان امیدوار است ...
ادامه مطلب

اطلاعات آماری

پیوند ها

اطلاعات تماس

www.sayazob.ir

aliakbari454545@yahoo.com

تلفن : 02155061500
        02155317000

فکس : 02155065996
موبایل : 09372287919
کد پستی: 3393165689
 

نقشه شرکت