فروسيليس


فروسيليسيم

فروسيليسيم يكي از پرمصرف ترين و پركاربردترين فرو آلياژها ست .
فروسیلیس ظاهری نقره ای و  خاکستری رنگ داشته  و نقطه ذوب آن ۱۲۹۰- ۱۳۹۰ درجه سانتی گراد می باشد بر اساس میزان سیلیس ، چگالی آن 4/5-5/2  گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد.
این فرو آلیاژ از طريق ذوب و احياي سنگ آهن و سيليس(كوارتز)، توسط كربن (كك) در كوره های قوس الکتریکی(واکنش های کربوترمی) بدست می آید.
مطابق اصول ترمودینامیک نسبت اختلاط سیلیس و آهن از ۱۰ تا ۹۰ درصد سیلیسیم و مابقی  آهن است.
همچنین عناصر ناخالصی نظیر منگنز ،کرم، فسفر، گوگرد و آلومینیم درمقادیرکمتراز 5/۰درصد در فروسیلیس می توانند حضور داشته باشند.
باید توجه داشت کربن به عنوان ناخالصی ناخواسته و به عنوان عنصر سوم در انواع فروسیلیس ها شناخته می شود.

Image
کاربرد

  • عامل اکسیژن زا از مذاب فولاد
  • عامل جوانه زا در ریخته گری چدن
  • تولید الکترود گرافیتی در جوشکاری
  • تولید فولاد و چدن آلیاژی پرسیلیس
  • تولید آمیژان فروسیلیکو منیزیم (FeSiMg)  فروسیلیکومنگنز  (FeSiMn)
  • عامل کنترل ترکیب شیمیایی در تخلیه مذاب از کوره به پاتیل
  • عامل نشکن‌ساز در ساخت چدن نشکن
  • منبع سیلیکون در صنعت برق و مس

 

Image

این ماده با ارزش در صنایع متالورژی (کارخانه های فولادسازی و ریخته گری ها ) مصرف عام داشته و به عنوان عنصر آلیاژی، اکسیژن زدا ، جوانه زا  ( اصلاح دانه بندی ساختار فلزی در ريخته گری چدن های آلياژی و غيرآلياژی  همچنین باعث استحكام و سختی فولاد شده والاستيسيته و قابليت مغناطيسی آن را افزايش می دهد.)،  در تولید چدن نقش جوانه زائی و روان کنندگی ذوب وعامل موثر  درتولید فولاد های نسوز، و در متالورژی استخراجی بعنوان احیاء کننده در تولید دیگر فروآلیاژ ها(فرایند سیلیکو ترمی) و در صنایع سرب و روی(با خلوص 15 درصد به عنوان عامل جداساز)بکار برده می شود .
دو نمونه از مهمترین مواد مشتق از تولید فرو سیلیس میتوان به جوانه زا ها و فروسیلیکو منیزیم که خود محصولی با ارزش هستند اشاره نمود .
علاوه براین این ماده با ارزش  توسعه وافری در ساخت الکترود جوشکاری و صنایع ساختمان و شیمیائی پیدا نموده است .  همچنین در تمام فولاد های ساده کربنی، کم آلیاژی و پر آلیاژی به منظور اکسیژن زدایی استفاده و در تولید فرو آلیاژ ها به روش سیلیکو ترمیت بکار می رود. سیلیسیم نقش عنصر آلیاژی در تولید فولاد های الکتریکی که در هسته ترانسفورمرها و الکتروموتورها استفاده می شوند را دارد.
فروسیلیسیم به عنوان تامین کننده سیلیسیم تا میزان ۳% در تولید چدن های خاکستری و داکتیل استفاده می شود. فروسیلیسیم اصلی ترین ماده تشکیل دهنده پایه آنالیز در فروسیلیکو منیزیم و جوانه زا های ریخته گری است . به عنوان بخشی از ترکیبات پوشش روی سیم جوش (گل جوش) در برخی الکترود های جوشکاری استفاده می شود.کشور عزیز ما ایران به همت سرمایه گذاران خوش فکر داخلی در حال حاضر دارای پتانسیل صادراتی بالائی در این زمینه می باشد .
فروسیلیس در کارخانه های فولاد سازی و ریخته گری به عنوان منبع تامین سیلیسیم استفاده می شود.

Image
روش تولید

برای تولید این فروآلیاژ از کوره قوس الکتریکی یا کوره القایی استفاده می‌گردد. مواد اولیه پس از توزین و اختلاط توسط لوله‌های مخصوص به درون کوره شارژ می‌شوند. این مواد در داخل کوره تحت دمای بسیار بالا (حدود ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد) ذوب می‌شوند و پس از ذوب شدن از طریق مجرای تخلیه‌ی کوره خارج و به سمت مسیرهای ریخته‌گری هدایت می‌شوند. در نهایت پس از سرد شدن و انجماد، قطعات درشت با استفاده از سنگ شکن خرد می‌شوند.
در تولید فرو سیلیس از سه گروه مواد حامل سیلیسیم، مواد احیا کننده و مواد حامل آهن استفاده می‌گردد. فرایند تولید این آلیاژ یک فرایند بدون سرباره است و تمام عناصر موجود در مواد اولیه وارد محصول می‌شود. در نتیجه این مسئله اهمیت استفاده از مواد خالص را بالا می‌برد.
به طور مختصر به این سه گروه ماده اشاره می‌کنیم:

مواد حامل سیلیسیم

از کوارتز و کوارتزیت به عنوان منابع اصلی تامین سیلیسیوم یاد می‌شود. بیش از ۹۷% ترکیب این کانی‌ها را سیلیس  SiO2  تشکیل می‌دهد. برای حذف ناخالصی‌ها و مواد ریز، باید مخلوط اولیه شست و شو شود. دانه‌بندی مناسب برای فرآوری کوارتز در محدوده ۱۵-۱۰۰ میلیمتر است.

مواد احیا کننده

احیای سیلیس در کوره توسط کربن انجام می‌شود. برای تامین منبع کربن مورد نیاز از ترکیبی از مواد نظیر کک، زغال سنگ، زغال قهوه‌ای و آنتراسیت استفاده می‌گردد.
مواد کربنی مورد استفاده باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:
میزان خاکستر آن‌ها کم باشد، در غیر این‌صورت مقدار ناخالصی افزایش می‌یابد.
استحکام مکانیکی و پایداری حرارتی بالایی داشته باشند تا در حین جابجایی و شارژ کوره خرد نگردند.
مقاومت الکتریکی آن‌ها بالا باشد تا بازدهی کوره افزایش یابد.
واکنش‌پذیری بالایی داشته باشند تا از تلفات سیلیسیم جلوگیری شود.

مواد حامل آهن

برای تامین آهن مورد نیاز شارژ مصرفی باید از مواد حامل آهن استفاده کرد. ترکیبات آهنی مورد استفاده باید ناخالصی بسیار پایینی داشته باشند تا محصول نهایی حداقل ناخالصی را داشته باشد. برای این کار از موادی نظیر سنگ آهن با خلوص بالا، گندله، براده تراشکاری و قراضه آهن به عنوان منبع تامین آهن استفاده می‌شود

   مذاب فرو سیلیس را بصورت سرباره در ماسه ریخته بعد از سرد شدن آن را خرد ودانه بندی نموده و مطابق درخواست صنایع مختلف به مشتری تحویل می دهند .

 
 
Image

توجه : نظربه تولید روش سرباره ای ، درهنگام سفارش به آنالیزمحصول دقت فرمایید .

Image

مشخصه فنی محصول

 

فروسیلیسیم

 

Si:70-75

 

   Max   Al:1-2.5

C:  0.1      Max

 

Size:10-60  mm

 

Size:3-10 mm

 

Size:0-3 mm

 



بسته بندی : به صورت فله  و جامبو 1000 کیلوگرم    متناسب با درخواست

ارسال کالا :  انبار تهران و ارسال مستقیم از کارخانه  متناسب با درخواست


برای اطلاع بیشتر با مشاورین فنی این مجموعه در تماس باشید


شرکت سایا ذوب کیمیا

شرکت (سایا ذوب کیمیا) با بهره گیری از نزدیک به سی سال تجربه در زمينه تولید ، سرمایه گذاری و عرضه  آلیاژها ، فروآلیاژها  ،کک نفتی کسینه  و برخی از مواد ساینده همچون ساچمه و گریت و واردات فیلتر سرامیکی ،همچنین صدور ماشین شات بلاست و تجهیزات وابسته به همسایگان ایران، اینک با استعانت از ایزد متعال و همکاری با شما خوبان امیدوار است ...
ادامه مطلب

اطلاعات آماری

پیوند ها

اطلاعات تماس

www.sayazob.ir

aliakbari454545@yahoo.com

تلفن : 02155061500
        02155317000

فکس : 02155065996
موبایل : 09372287919
کد پستی: 3393165689
 

نقشه شرکت